FRAGMENTY
przewodnika
KRYM. Półwysep rozmaitości
*fragment rozdziału II
INFORMACJE
KRAJOZNAWCZE O REGIONIE
Historia
Czasy Chanatu Krymskiego
(XV-XVIII)
Ordę Kipczacką wraz z krymską prowincją
opanował (początek XV w.) chan Złotej Ordy Abu-Seid (krewny Tamerlana). Na czele
Tatarów kipczackich chcących wyzwolić się spod jego władzy stanął Hadży-Gerej,
wnuk Tochtamysza. W 1427 r. utworzył on niepodległy Chanat Krymski. Początkowo
obejmował on tylko południowo-wschodnią część Krymu. Hadży-Gerej przez większość
swojego życia walczył z pomocą Polski i Litwy ze Złotą, a później Wielką Ordą o
zwierzchnictwo nad całym półwyspem i włoskimi miastami. Pragnął bowiem przejąć
dochodowy handel niewolnikami. Wybitnie oporna była Kaffa, która ostatecznie w
1475 r. poddała się synowi Hadży-Gereja (zm. w 1466 r.) Mengliemu-Gerejowi -
wezwał on bowiem na pomoc Turków. Mehmed II Zdobywca (sułtan Imperium
Osmańskiego) pomógł Mengliemu nie tylko pokonać Kaffę, ale również swych braci,
z którymi walczył o władzę. Ceną za pomoc było przyjęcie przez Mengliego-Gereja
zwierzchnictwa sułtana i oddanie jego państwu części południowej półwyspu wraz z
Kaffą. Traktat zawarty w 1478 r. między Turcją a Chanatem Krymskim był
początkiem wasalnej zależności Chanatu od Imperium Osmańskiego. Na jego
podstawie cała wewnętrzna władza w państwie miała znajdować się w ręku chana,
natomiast prawo zwierzchnictwa nad polityką zagraniczną traktat gwarantował
sułtanowi. Tatarzy zostali zobowiązani do udziału we wszystkich kampaniach
wojennych prowadzonych przez Imperium.
W XVI w. Chanat
Krymski był ważnym państwem w Europie Wschodniej, realizującym imperialną
politykę Turcji. Chanowie posiadali jednak dużo samodzielności i potrafili
również zadbać o własne interesy. Państwo to miało bardzo silną i dobrze
zorganizowaną armię. Wiązało się to z funkcją, jaką pełniło - stąd bowiem
organizowano napady na sąsiednie, północne ziemie. Dynastia Gerejów wywodziła
swe korzenie od władców Złotej Ordy i jej bezpośredniej następczyni Wielkiej
Ordy, czego wyrazem była tytulatura każdego władcy: "Wielkiej Ordy, Wielkiej
Jurty, stepów Kipczaku, Krymskiego Państwa, niezliczonych Tatarów i Nogajów
Wielki Monarcha".
W 1502 r. doszło do wielkiej bitwy nad
rzeką Worsklą, która położyła kres istnieniu Wielkiej Ordy. Mengli-Gerej,
wspomagając wielkiego księcia moskiewskiego Iwana III Srogiego, pokonał w tej
bitwie Szejcha Ahmeda - ostatniego chana Ordy. Wówczas to Chanat Krymski stał
się liczącym partnerem w Europie Środkowo-Wschodniej. Mengli-Gerej umocnił
wewnętrznie państwo, kładąc kres walkom o władzę. Rozwinął gospodarkę i kulturę
oraz rozpoczął budowę nowej stolicy państwa - Bakczysaraju. Nowy ośrodek
założony został w latach 1502-1519. Z relacji XVII-wiecznego tureckiego
podróżnika Ewliji Czelebiego wynika, iż Bakczysaraj był miastem ruchliwym i
tętniącym życiem. Pełno tu było sklepów, zajazdów dla podróżnych, meczetów,
studzien z kryształowo czystą wodą, młynów, warsztatów rzemieślniczych, mostów
kamiennych i drewnianych na rzece Aszłamie (dziś rzeka Czuruksu), pałaców,
jadłodajni, łaźni publicznych i prywatnych. Bakczysaraj był miastem położonym w
głębi półwyspu, dlatego władcy Ordy Krymskiej mogli czuć się bezpiecznie w swoim
wspaniałym pałacu. Wybudowany został w latach 1533-1551, przez rzemieślników
irańskich i uzbeckich, wzorujących się na bizantyjskim stylu. Niedaleko
Bakczysaraju znajdowało się miasto-twierdza Czufut-Kale, które wybudowano około
wieku VI. Było ono typowym przykładem powstających wówczas miast-pieczar, często
występujących w rejonie środkowego łańcucha Gór Krymskich. Miasta te powstawały
w trudno dostępnych miejscach, na skałach, których różnokształtne formy
adaptowano do celów mieszkalnych. Dobrze zachowane do dziś ruiny to, oprócz
Czufut-Kale, także Eski Kermen, Kaczy Kalon i największe z nich Mangup-Kale
(zob. Rozdział V - trasa 8 i 9).
(...) więcej - zob. przewodnik s. 68 i
następne
Społeczeństwo i język
Mniejszości narodowe i
etniczne
Burzliwa historia sprawiła, że społeczność
Krymu to swoista mieszanka narodów, grup etnicznych i religii. Świadczy o tym
chociażby fakt, iż w latach międzywojennych z 20 okręgów, na które podzielony
był wówczas Krym, aż 11 to okręgi narodowe (6 tatarskich, 2 niemieckie, 2
żydowskie, 1 ukraiński).
Tatarzy krymscy
Wskutek grzechów naszych przyszły nieznane ludy, o których nikt dobrze nie wie,
co za jedni i skąd się wzięli, jaki ich język, jakie plemię i jaka wiara. A zwą
ich Tatarami.
Najliczniejszą mniejszość stanowią Tatarzy
Krymscy. Jest to lud turecki, pochodzący ze środkowo-południowej Syberii, który
w dobie Czyngis-chana przemieścił się w kierunku zachodnim. Początkowo Tatarzy
stanowili mieszankę różnych plemion. Jednolitym narodem stali się dopiero na
przełomie XIII i XIV w. Krym zasiedlali od końca XIII w. i panowali tu do wieku
XVIII. Około XII w. przyjęli islam sunnicki. Po upadku Chanatu Krymskiego
większość z nich wyemigrowała do Turcji, gdzie z czasem uległa zupełnej
asymilacji. Spora liczba Tatarów została jednak na Krymie. Do wybuchu II wojny
światowej stanowili oni ok. 24% ogółu mieszkańców. Do wielkiej tragedii doszło
po wojnie, kiedy to Stalin wysiedlił z Krymu wszystkie niesłowiańskie grupy
etniczne. Pod zarzutem zdrady ojczyzny wysiedlono i Tatarów, głównie do
Uzbeckiej ASSR. W wyniku akcji deportacyjnych i ciężkich warunków na wygnaniu
wielu z nich poniosło śmierć. Mimo iż w 1967 r. zdjęto z Tatarów zarzut zdrady
ojczyzny, na Krym mogli wrócić dopiero w 1989 r.
Obecnie
na półwyspie mieszka ok. 270 tys. Tatarów, co stanowi blisko 10% ogółu
mieszkańców. Rozmieszczenie ludności Tatarskiej jest nierównomierne i waha się
od 0,6% w Jałcie, do 29,4% w Biełogorsku.
(...) Tatarzy starają się odnowić
swoją kulturę na Krymie; chcą też brać udział w życiu społecznym i politycznym
regionu. Powstają liczne fundacje i organizacje pomagające powracającym Tatarom
i pilnujące przestrzegania praw mniejszości, także organizacje kulturalne i
edukacyjne. Tworzy się szkoły, w których tatarski jest językiem wykładowym,
tatarskie przedszkola i świetlice. Odradza się islam. Rozmaite działania
prowadzone są w celu przybliżenia kultury Tatarów miejscowej ludności. Ma to w
przyszłości zapobiec wypływającym z uprzedzeń i ignorancji nieporozumieniom na
tle etnicznym.
(...) więcej - zob. przewodnik s. 83 i następne
*framenty rozdziału IV - TRASY PRZEJAZDU
TRASA 2
SYMFEROPOL - AŁUSZTA
Trasa liczy 45 km. Wiedzie lewym brzegiem
rzeki Sałgir i jej dopływu - Angary, przecinając Główne Pasmo Gór Krymskich.
Odległość tę można pokonać w ciągu półtorej godziny trolejbusem nr 52, linii
Symferopol-Ałuszta.
Po wyjeździe z Symferopola,
minąwszy symferopolski zbiornik zaporowy i wioskę Łozowoje z pomnikiem Tołstoja
(służył on w stacjonującym tu oddziale podczas wojny krymskiej), dojeżdżamy do
osady Fersmanowo. Nazwano ją tak na cześć mineraloga, geochemika i geografa A.
Fersmana, który tu się urodził i spędził dzieciństwo.
Pionierskoje
12 km od Symferopola
znajduje się miejscowość Pionierskoje. Warto się tu zatrzymać choćby na krótko,
by spenetrować kamienne pamiątki dawnych budowli.
*Ruiny meczetu i mennicy z
XIV-XV w.
*Scytyjskie miasto Dżalman z I-IV w.
Dolina
Sałgiru stopniowo rozszerza się. Na wschodzie stają się widoczne skłony
Dołgorukowskiej Jajły, na południu wyrastają grzbiety masywu Czatyrdahu.
Następna osada na trasie to Dobroje.
Rejon
Dobroje-Zariecznoje-Mramornoje
W wiosce Dobroje
zobaczyć można późnoscytyjskie grodzisko Mamut-Sułtan (III w. p.n.e.- III w.
n.e.). W sąsiedniej wiosce Zariecznoje znajduje się duży Zalew Ajanski. W jego
okolicach, na terasach rzecznych, archeolodzy odkryli wiele kurhanów epoki brązu
i stanowiska człowieka epoki kultury kiził-kobiańskiej.
Od Zariecznego boczna droga wiedzie ku malutkiej osadzie Mramornoje, niedaleko
której znajduje się słynna Jaskinia Mramornaja (Marmurowa). Jej nazwa pochodzi
od pięknego, przypominającego marmur wapienia o barwie różowej, wydobywanego w
miejscowym kamieniołomie (opis jaskini - zob. Rozdział V - trasa 44).
Kamieniołom obejrzeć można na powierzchni, natomiast
warto także zwiedzić podziemną twierdzę. Blisko bowiem 6 tys. m2 podziemnych
kamieniołomów udostępniono dla zwiedzających. Trasa liczy około 450 m długości,
zwiedzanie, wraz z przewodnikiem, odbywa się w grupach. Zobaczyć można mury
obronne z czasów II wojny światowej, traktor "Stalingrad", który generował prąd
dla katakumb, zasieki, sztab grupy partyzanckiej i rowy, w których pochowano 3
tys. żołnierzy...
Następna miejscowość na trasie do
Ałuszty to Pieriewalnoje, skąd najlepiej wybrać się do Czerwonych Jaskiń (Kyzył
Koba), położonych ok. 6 km od drogi (zob. Rozdział V - trasa 49). Dalej droga
wiedzie doliną Angary w stronę Angarskiej Przełęczy (752 m n.p.m.). Dolina zwęża
się, po prawej mamy masyw Czatyrdaha, po lewej Demerdży-Jajła, a stoki gór,
porosłe bukami, dębami i grabami, przesłaniają widoczność. Na przełęczy, po
prawej stronie, znajduje się baza turystyczna. Stąd też najłatwiejsze jest
wejście na szczyt Czatyrdahu: na najwyższą jego kulminację, Eklizi-Burun (1527 m
n.p.m.), lub niższą, Angar-Burun (1453 m n.p.m.) - zob. Rozdział V - trasa 41.
Po przekroczeniu przełęczy droga wiedzie cały czas w dół.
Las, coraz rzadszy, stopniowo ustępuje, mijamy Wierchnią i Niżnią Kutuzowkę, a
na horyzoncie pojawia się morze. Chwilę później widać też leżącą w dole Ałusztę.
Za kilkanaście minut będziemy w mieście.
Ałuszta
Już góra
z piersi mgliste otrząsa chylaty,
Rannym szumi namazem niwa złotokłosa,
Kłania się las i sypie z majowego włosa,
Jak z różańca kalifów, rubin i
granaty.
Tak pisał o Ałuszcie nasz znakomity poeta
Adam Mickiewicz. Ałuszta to niewielkie miasto, położone na południowym wybrzeżu
w dolinie rzek Ułu-Uzień i Demerdży. Nadbrzeżną dolinę zamykają na północy
masywy Czatyrdahu i Demerdży, górujące w panoramie miasta. Na zachodzie
natomiast rozciąga się masyw Babugan-Jajły z przedłużeniem na wybrzeżu w postaci
góry Kastel. Łańcuchy górskie chronią miasto przed wpływem zimnych, suchych
stepowych wiatrów, co sprawia, że klimat jest ciepły, odpowiedni dla lecznictwa
sanatoryjnego. Jednak chłodniejsze masy powietrza, spływające z Czatyrdahu,
powodują dobrą wentylację doliny. Sprawia to, że lato w Ałuszcie nie jest tak
upalne jak w Jałcie czy innych miejscowościach południowego wybrzeża, a zima
jest chłodniejsza. Średnie temperatury najchłodniejszych miesięcy wahają się od
+2,8 °C (luty) do +5 °C (grudzień). Natomiast średnie temperatury
najcieplejszych miesięcy zawierają się w granicach od +19,6 °C (czerwiec) do
+23,9 °C (lipiec).
Dzisiejsza Ałuszta to drugi po Jałcie
ważny ośrodek rekreacyjny, turystyczny i sanatoryjny. Jest to niewielkie miasto,
liczące 40 tys. mieszkańców, znane ze swoich kurortów i sanatoriów. Stanowi też
Ałuszta centrum okręgu zwanego Wielką Ałusztą, który rozciąga się od góry Ajudah
na południowym zachodzie do wsi Priwietnoje na północnym wschodzie. Wiele
miejscowości należących do tego okręgu jest także znanymi sanatoriami lub
kurortami. Obecnie w omawianym regionie leczy się schorzenia układu oddechowego,
krwionośnego i nerwowego.
Ałuszta dla turysty chodzącego
po górach to przede wszystkim wspaniały punkt wypadowy w pobliskie masywy
górskie. Łatwo jest stąd dostać się publicznym transportem na Przełęcz Angarską,
skąd można ruszyć na Czatyrdah lub Demerdży (zob. Rozdział V - trasy 41 i 45).
*fragment rozdziału V - TRASY GÓRSKIE
Czatyrdah
Drżąc muślimin całuje stopy twej opoki,
Maszcie krymskiego statku,
wielki Czatyrdahu!
O minarecie świata! O gór padyszachu!
Ty, nad skały
poziomu uciekłszy w obłoki,
Siedzisz sobie pod bramą niebios, jak wysoki
Gabryjel pilnujący edeńskiego gmachu;
Tak
rozpoczyna się XIII z cyklu Mickiewiczowskich sonetów. Masyw Czatyrdahu od
wieków wzbudzał zainteresowanie mieszkańców Krymu. Wybitna i oryginalna w
kształtach góra wyraźnie wyodrębnia się w głównej grzędzie Gór Krymskich.
Od sąsiednich masywów Babugan-Jajły i Demerdżego
oddzielają Czatyrdah niskie, lesiste przełęcze - przez leżącą na wschód od niego
Przełęcz Angarską (752 m n.p.m.) przebiega główna szosa do Jałty i Ałuszty z
linią trolejbusową. Ku południowemu wschodowi góra opada wyniosłymi,
1300-metrowymi zboczami, natomiast w stronę północną, za stromym uskokiem
podszczytowym, ciągnie się długi na kilka kilometrów i szeroki płaskowyż.
Interesujące są partie szczytowe góry, z północnego
płaskowyżu widziane jako odrębna, wyższa kondygnacja góry. Tworzą je dwa
równoległe, nieco poszarpane grzbieciki z obniżeniem pośrodku. Sam wierzchołek
góry, noszący nazwę Eklizi-Burun (1527 m n.p.m.), znajduje się w
południowo-zachodniej części partii szczytowych.
Góra o
oryginalnych kształtach pobudzała od dawna wyobraźnię. Widziana z różnych stron
przypomina stół, namiot, śpiącego gigantycznego potwora.
Urozmaicona jest krasowa rzeźba masywu, pełnego kotlinek, dolinek, niewielkich
wzniesień. We mgle mogą tu wystąpić trudności orientacyjne. Przy nikłych
ścieżkach wiodących na szczyt turyści usypali kopczyki kamieni. Rejon Czatyrdahu
obfituje w jaskinie. Na północnych stokach masywu znajduje się m. in. Jaskinia
Marmurowa (Pieszczera Mramornaja), cel popularnych wycieczek zbiorowych (zob.
poniżej - Jaskinie Czatyrdahu).
Masyw objęty jest
ochroną. Występuje tu ponad 500 gatunków roślin, z których około 60 to rośliny
endemiczne.
Trasa nr 41 Przełęcz Angarska (752 m n.p.m.) - Czatyrdah
(1527 m n.p.m.) 2 godz. 45 min. - 3 godz., z powrotem 2 godz. 15 min. - 2 godz.
30 min.
Najdogodniejsze i najkrótsze wyjście na
szczyt, choć i tak ze znaczną różnica wzniesień. W dolnych partiach piękne,
dzikie lasy bukowe, wyżej niezapomniany krajobraz górskiego świata Krymu. W
górnych partiach miejscami ścieżka bardzo nikła. Podczas mgły mogą nastąpić
trudności orientacyjne. Na wycieczkę koniecznie należy zabrać odpowiedni zapas
wody.
Od szosy i linii trolejbusu skręcamy na południowy
zachód w boczną drogę, a po chwili na rozwidleniu obok drogowskazów kierujemy
się w prawo w górę na drogę leśną. Po drodze zabudowania letniskowo-turystyczne.
Droga prowadzi lasem w górę, początkowo biegnąc wzdłuż grzbietu, potem schodząc
zeń w lewo. Od miejsca, gdzie schodząc zeń w lewo. Od miejsca, gdzie rozpoczyna
się wyraźna stroma przecinka leśna podchodząca w kierunku południowo-zachodnim,
mamy do wyboru dwa warianty trasy. Możemy iść przecinką w górę, możemy też za
dawną trasą znakowaną, kierując się dalej leśnymi drogami, trawersować górę, by
obszedłszy jej wschodnie zbocza, podejść na nią nieco bardziej od południa.
Pierwszy wariant jest mozolnieszy, na drugim należy uważać, by w odpowiednim
momencie zacząć podejście. Tak czy inaczej w obydwu przypadkach pokonujemy dość
znaczną wysokość.
Zarówno ścieżka biegnąca przecinką, jak
i ścieżka, którą prowadzi drugi wariant, spotykają się w rejonie górnej granicy
lasu. Następnie, po odcinku podejścia jajłą na północny zachód, mijamy ponad
urwistymi skałami oryginalne punkty widokowe. W dole wśród lasów widoczna jest
przełęcz, z której wyszliśmy, a za nią obydwa szczyty Demerdży.
Ścieżka po odcinku podejścia wprowadza nas w górne
kondygnacje masywu Czatyrdahu. Wśród księżycowego krajobrazu jajły,
urozmaiconego formami krasowymi, dają się wyodrębnić dwa równoległe do siebie
grzbieciki. Ścieżka wchodzi w zagłębienie pomiędzy nimi, po czym niemalże
niknie. Idąc pomiędzy grzbiecikami mniej więcej w kierunku wschodnim -
południowo-wschodnim, docieramy po dłuższym czasie do niewielkiego siodła. Z
niego w lewo, stromo, lecz króciutko na oznaczony słupkiem szczyt góry.
(...) więcej - zob. przewodnik s. 309 i następne
zamów przewodnik